-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:4880 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چرا بايد از اعلم تقليد كرد ؟
مـوضـوع تـقليد از اعلم از جمله موضوعاتي است كه در ميان فقها مشهور و معروف است و دلايل مختلفي براي آن ذكر كرده اند كه يك نمونه روشن آن را ذيلا از نظرمي گذرانيم . اساس تقليد و رجوع جاهل به عالم , از روش عقلايي جهان گرفته شده , به اين معني كه در ميان اقـوام و ملتها افرادي كه در فني تخصص ندارند , هنگامي كه مسائلي ازآن فن , مورد احتياجشان واقـع شـود , بـه افرادي كه متخصص آن فن هستند مراجعه مي كنند ; مثلا , افرادي كه آشنايي به مـسـائل طـبي ندارند , هنگامي كه بيمارمي شوند به طبيب , و افرادي كه به امور ساختماني وارد نيستند , به هنگام احتياج به مهندس و معمار ساختمان مراجعه مي نمايند . بديهي است هرگاه در ميان اهل فني اختلاف نظر باشد , مثلا طبيبي معتقد باشد كه درمان فلان بيماري به طريق خاصي است و طبيب ديگر طريق ديگري را معتقد باشد , مسلما در چنين موردي شـخـص بـيـمار ازنظريه طبيبي پيروي مي كند كه اطلاعات طبي او وسيعتر و سوابق تجربياتش بيشتر ومهارتش در فن خود زيادتر و خلاصه نسبت به ديگري اعلم بوده باشد . ايـن يـك روش مـنـطقي است كه عموم ملل در موارد اختلاف نظر در اهل يك فن , از آن پيروي مي كنند . هـمـان طـور كه گفته شد , اين يكي از دلايل لزوم تقليد اعلم است و دلايل ديگري هم فقها ذكر كرده اند كه جاي شرح آن نيست .

پاسخ به پرسشهاي مذهبي
مكارم شيرازي - ناصر و جعفر سبحاني

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.